Wednesday, May 30, 2012

Cooking is an art

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

From syafa's kitchen. Cooking is an art.
Alhamdulillah, learn to love cooking. And, i'm not alone, i'll make sure that i influence my friends to love cooking too..eventhough it's only the simplest thing ever.. spread the love aite?

Rule 1

For people out there,
if you don't like cooking,it's okay. Normal. But honestly,it's abnormal if u haven't put a single effort to learn cooking.
Therefore, learn cooking. Yes, it isn't easy. Ask someone to discuss on how to love cooking. Someday, you'll have to survive on your own in case you don't have your mother,your cooker or your maid by your side who  usually do the cook for you. At least, do know the basics .

Rule 2

When you are lazy, first thing that you search in your kitchen cabinet is instant mee..or..Maggi. Usually it's a MUST in non-married lady/man or bachelor. See, as easy as that. You wouldn't want to eat the same maggi everyday,would you? Err.. I hope you would not =='  Learn to add some veges in your maggi. From time to time, try to search internet so that you can make a better n tastier maggi. :D

I learn from these two rules. I search internet, watch cooking show and try simple recipe on my own. My first chef is my mom, second is my sister. =p Aisyah loves watching tv so she knows some interesting methods while cooking. Ehe, she's one step forward in front of me.

Anyway, this is our a-bit-hangit pavlova =='
Soo buruk before decorated =='

Em, that hangit part..==' tak terasa sangat pun :p

The shape is fine kan? :p

We only found blackcurrants V.V To make it cheerful, we deco it with some cute Smarties.

It tastes like wet marshmallow..nice! :) but,i suggest, don't eat too much. U'll faint due to too much sugar in ur blood. :p haha

Egg tart. I worked this on my own. I was fasting on the day i made this so ibu was my experiment's victim :D
Ibu : Eh,nampak lawa. (ehem ehem :p)
My mum doesn't like egg much but alhamdulillah,she likes my tart :p After bukak puasa, the tart already cold but it still tastes good.
Egg tart. 

Cacat. Don't mind the cacat part. Mind it if you bite it ^__^

After all, i'm not good at cooking,but it is not an excuse not to learn it. 
Happy baking and cooking! :)

Friday, May 25, 2012

Ada hikmahnya.

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Ada seorang raja yang sangat positif dalam segala hal. Baginda selalu mengucapkan "Ada hikmahnya.." bila sesuatu perkara terjadi. Baginda mempunyai seorang pegawai yang sentiasa mengiringinya.

Satu hari, Allah berkehendak menguji sang raja ini. Raja terjatuh semasa pergi berburu di hutan. Kesannya raja mengalami kecederaan yang amat parah di bahagian betisnya. Raja pun berkata..

"Ya Allah..kenapalah aku yang terjatuh..Sakitnya..kalau aku tak pergi berburu pun tak apa.." baginda asyik merungut dengan keadaan dirinya. Kemudian, pegawai baginda mengingatkannya dengan berkata..

"Wahai raja,semuanya ada hikmahnya.."

Sang raja merasa dirinya diperli. Terasa. Baginda marah dan memerintahkan pegawai itu dipenjarakan.

Kaki baginda masih belum pulih. Namun sang raja mahu pergi berburu lagi. Maka berangkatlah mereka ke hutan yang tidak pernah mereka sampai lagi sebelum itu. Ketika mereka berehat, sang raja berjalan-jalan di kawasan hutan itu. Tiba-tiba, baginda ditangkap oleh penduduk asli kawasan hutan itu. Sang raja berasa sangat takut.

Sang Raja dihadapkan kepada ketua penduduk asli hutan itu.

"Disebabkan kamu menceroboh kawasan hutan kami, ini bermakna kamu yang menyerah diri kepada kami,maka kami akan masak dan makan kamu." Nampaknya,penduduk asli ini adalah cannibal! Orang yang makan daging orang. Gerun,sang raja berasa sangat gerun. Sang Raja merayu dibebaskan namun tidak diendahkan oleh penduduk asli itu.
Sang raja dipersiapkan untuk dimasak. Tiba-tiba, seorang penduduk asli melaporkan bahawa sang raja itu tidak boleh dijadikan mangsa makan malam mereka memandangkan raja itu mempunyai kesan luka di bahagian kakinya. Adat mereka untuk memanggang manusia ialah mereka memerlukan orang yang sempurna tanpa sebarang kecederaan. Penduduk asli itu pun merasa hampa kerana tidak dapat makan daging manusia.

"Baiklah,disebabkan kamu cedera,maka kali ini kami lepaskan kamu. Tapi ingat,kalau kami dapat tangkap kamu lagi,kami tak akan biarkan kamu terlepas lagi" , ancam ketua penduduk asli itu.

Sang raja pun berlari sekuat hati untuk pulang ke istananya. Para pembantunya merasa sangat lega melihat raja mereka tiba di istana.

Cuba teka,siapakan orang pertama yang raja jumpa? Semestinya pegawai yang dipenjaranya itu.

"Hai pegawaiku, beta meminta maaf kerana memenjarakan engkau. Betul kata engkau,segala perkara ada hikmahnya termasuklah luka kakiku ini" kata sang raja dengan rasa bersyukur kepada Allah dan menyesal kerana memenjarakan pegawainya dengan melulu.

Namun,jawapan sang pegawai amat memeranjatkan..

"Hai sang raja, aku pun bersyukur kerana engkau memenjarakan aku. Ada hikmah aku dipenjarakan." kata si pegawai.

"Eh kenapa engkau berkata begitu?" soal sang raja.

"Tahukah engkau raja,kemana pun yang engkau pergi,aku yang paling rapat denganmu dan akan mengiringimu. Jika engkau ditangkap oleh penduduk asli,tentunya aku akan ditangkap juga. Namun,engkau akan dibebaskan kerana engkau mempunyai luka. Namun aku tidak mempunyai luka,maka semestinya aku yang akan dimakan oleh mereka. Jadinya,aku bersyukur kerana aku dipenjarakan. Ada hikmahnya.."

***

Allah tidak melakukan sesuatu perkara melainkan Dia mempunyai banyak sebab atas tiap-tiap sesuatu yang Dia rencanakan.

:)

Kadang-kadang kita lambat tahu hikmah sesuatu perkara berlaku. Carilah hikmah di sebalik sesuatu dan jangan bertindak melulu. :)

Mudahkan.Jangan susahkan.

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

"Syafa,macamana awak boleh tahan pakai tudung labuh eh? Kami dah cuba pakai tudung labuh. Siap beli bidang 60 lagi. Tapi pakai kejap, lepastu tak pakai balik. Tak tahan.. Macamana eh awak boleh tahan?"

Terkedu seketika. Tersenyum. Teruja orang bertanya. Maha Suci Allah. :)

"Saya pakai masa saya sudah berada di IPG",ringkas jawapan saya. Mimik muka mereka jelas terkejut. Ah,ya..mereka mengaitkan dengan latar belakang saya yang sudah 'biasa' dengan tudung labuh.

"Saya ambil masa 5 tahun sebelum saya pakai tudung labuh walaupun dah 5 tahun saya pakai tudung labuh di sekolah menengah. " jawab saya jujur dengan empunya diri yang bertanya.

"Jadi Syafa pun pernah la pakai tudung segi tiga,selempang?" tanya dia lagi. Saya angguk. Em,ya..saya pun pernah..sehinggalah ditegur oleh ustazah semasa saya tingkatan satu.

"Sebenarnya..kami nak berubah..nak tutup dada..pakai tudung labuh..tapi tak tahu cara.." jujur dia meluahkan.

Sungguh,saya kagum. Kagum dengan dia. Semangat dia. Perlahan anaa bagitahu dia..hendak berubah,ada langkah-langkah yang perlu dia ikut..perlu bina kekuatan ssikit-sikit untuk terus kuat bila sepenuhnya mengalami transformasi. Perlu tahu..kenapa perlunya tutup aurat..tak pakai tudung labuh pun tak apa. Pentingnya hanya tutup aurat.

Buat kamu, kamu merupakan sebab saya aktifkan Facebook. Sungguh, saya terharu. Insyaallah,saya bantu setakat yang termampu. Doaku bersamamu,sahabat :)


Saya tidak pernah menghalang orang pakai tudung segitiga,segi empat,pentagon,selendang atau apa-apa lagi..selagi menutup aurat,silakan.. aurat bukan hanya pada tudung :) Cover kepala,kaki,lengan..sehingga hanya terzahir muka dan tapak tangan..kemudian,berusaha jaga suara,gelak tawa, pandangan ,pergaulan,akhlak..naa..lama-lama,insyaAllah muslimah yang membawa identiti agama menjadi ini mekar dengan haruman akhlak dan agama. Asasnya daripada apa? Tutupnya aurat dia. Semuanya kena ada ilmu. Bukan taqlid(ikutan) buta. Kalau ikut orang , memang apa yang kita mahu buat tak akan menjadi. Jadi tuntutlah ilmu,kita bukan dalam jahiliah lagi. Yang jadi jahiliahnya sebab tak nak tuntut ilmu.

"Kak,tangan saya gelap sebab main panas.." adu adik Na. :) Pakailah baju tangan panjang,tak pun pakailah inner yang longgar..tak panas sangat pun kalau pakai baju tangan panjang. Nak hitam ke nak panas sikit je. At least kalau pakai baju tangan panjang, kalau peluh, orang tak nampak, kulit pun tak burnt.
Sebenarnye banyak orang boleh bagi alasan tak nak pakai baju tangan panjang atau handsock..panas,gatal,berbulu,fabrik kain tak sesuai dengan kulit.. ==' Kadang-kadang,aura jahat saya membuat bunyi amaran "Aku tak mati pun pakai benda-benda tu,panas hati je dengar korang ngomel macam-macam". Tapi sabar..sabar..bunyi dalam hati je..haha.

Saya juga tidak menghalang orang yang tidak mahu menutup aurat. Silakan.. dengan SYARAT.. jangan keluar rumah. Duduk sahaja di rumah yang tidak didatangi tetamu mahupun ipar-duai,sepupu-sepapat dan bukan mahram-mu.

Bagi lelaki dan perempuan, kalau hendak rasa aurat kamu sempurna tertutup atau tidak, cerminkan diri dan tanya soalan ini,

"Dengan pakaian ini,aku boleh solat atau tidak?"

Jika tidak,sila lah tukar pakaian anda.
Jika ya, Alhamdulillah..tahniah,kekalkan pemakaian sebegini.

Senang je formulanya. Yassiru wa la tua'sirru. Mudahkan,jangan susahkan. ^_^


Thursday, May 24, 2012

Us

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

There..i've been here for 2 semester. 2 solid semester and packed of joyful and tears sometimes. Alhamdulillah, i'm grateful and glad that i'm here.
For an ambition that i've never dreamt  at all until i was in Form 5. An usrah junior told me that her ambition is a primary school maths teacher. I was taken aback.
Since that, i thought of being an English teacher. However, Allah knows best :) He puts me here as trainee teacher for the blinds. InsyaAllah, 4 and half years to go..

Been hectic this few days. Final examination. Alhamdulillah :)
Some of my friends were curious when i said that trainee teachers were busy with assignments and course works too. Ehe. Do you really think we only learn how to teach? No. We have assignments for each subject too. For example, mine.

English
1. Reading and Writing - Madam Paramjiit
2. Oral Aural - Madam Roslina
3. Grammar - Madam Roslina

Bahasa Melayu
1. Sintaksis - Puan Hasnah (test)
2. Morfologi - Cik Hayati (test)
3. Kontekstual - Cik Yeow (test)
4. Kesenian,Kebudayaan,Kesusasteraan - Encik Shahariman

Pendidikan Jasmani
1. Olahraga - Mr. Rajan (practical UKJK)
2. Kurikulum PJ - Puan Nik (test)
3. Asas PJ - Puan Halimah

Matematik
1. Matematik Asas - Cik Noriah
2. Matematik Akademik 3 - Puan Aminah (project, coursework)

I'm still in my foundation years. Therefore, mine are not as much as the seniors. Total,seven. Plus practical for Ujian Kesihatan Jasmani Kebangsaan for 1 week, exam 2 weeks. Oh, i just love being here :)

From zero to 1


Frankly speaking, i'm a zero at sports. I just can play hockey. Play. Without understanding the rules at all. Hehe. A bit suprised when i've to take PJ. I was like.. "urk? Pendidikan Jasmani?"
I'm not that bad actually..well,i can't beat the athletes, at least I can play, and teach.
I have to bear sunburnt and sweats.. but I have never mind those.. I feel goooood to be sweat and burnt.. Weird huh? For i choose this path, i have to bear with this,aite? Hee

And us, the eight of us. We have been like a family though it's only 1 year to know each other. Perhaps because we're a small class. The bond is even stronger :)

And some says..that i'm too childish to be a teacher. I may look childish to you, i'm not actually. (i think so) I need some time to be matured i think. Haha.
There is no accurate measurement for maturity. It is just you yourself and your personality. Well,this is just me. :) Gonna work through this "matured-lady-in-the-making" project during this semester break. Ah..holiday when it's school holiday. Hihi. Kau ade? :p


Petrosains


When orang-orang tua have never been to children's place..this will happen. :p We went to Petrosains last week. It's too sweet to be recalled. With classmates, Farah, Jing Hua, Rasyidah, Ammar and Prichard. This two guys got free tickets as they have OKU card. And for us, it's only RM12.70. Worth it. We had been 4 hours in this Petrosains. Hehe. Too many things to unveil the secrets,and discover the mesmerising universe. Hihi.

Excited! just like being in capsule.
Prichard still could see things but for Ammar we took times to explain him from one to one thing. You'll have to be creative though.. Explaination isn't as easy as you can see. It's just like training us too. ^_^


Focus! Hocus pocus! :p
We need to focus on a tiny ball and goal it into our friend's goal. Hoho.
The lady is under construction :p
It was interesting! I was the only one who wear baju kurung ==' but, i never want to miss trying this replica. It was awesome to korek-korek pasir. 
She's working really hard to explain to him.haha.

look at my baju kurung! :D
This place is cool. Sooo cool. Anything white in colour will shine brightly. And my baju kurung is white. ;)

Thursday, May 17, 2012

Sunshine

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

This is going to be a long post. This is the first year I celebrated Teacher's Day not as a student but as a teacher-to-be. I really appreciate those who wish me "Happy Teacher's Day" . Thankyou, may Allah bless you dears :) I'm not yet a teacher, insyaAllah, in the future.

Dan kerana mereka, aku berdiri di sini..
ilmu yang dicurahkan
aku isi kantung minda
nasihat yang diberikan
aku pahat dalam hati

Saya hantar mesej di bawah ini kepada semua guru/pensyarah yang nombor telefon mereka saya ada.

"Cikgu yang dirahmati Allah,
terima kasih atas ilmu,kebaikan dan perhatian cikgu kepada saya.. -Syafawani IPGKIK"

Saya tidak mengharap sebarang balasan mesej dari cikgu..tetapi saya berasa sangat teruja apabila ada cikgu yang tahu saya mengambil bidang yang sama seperti mereka. :') Kebanyakan guru sekolah rendah saya tahu bahawa ana mengambil bidang pendidikan sebab mereka merupakan klien tetap ibu (tukang jahit) ^__^

Mesej dari guru-guru :

Cikgu Zainah - cikgu Matematik kesayangan saya sewaktu berada di sekolah rendah :)

Terima kasih. Semoga Syafawani juga dirahmati Allah dan menjadi seorang guru yang baik dan diberkati Allah.

Madam Suhaila - cikgu BI saya semasa tingkatan 4. Cikgu mengajar sangat best ^_^ kalau saya tertidur  , cikgu tak nampak tapi kalau kawan sebelah saya tidur,nampak aje..hihihi

Terima kasih syafa..

Cikgu Kalsom- cikgu kajian tempatan saya semasa darjah 4. Selalu nampak cikgu datang rumah tempah baju, ^_^

Be a candle
Be a light
Be a twinkle
Be a hope
Be an inspiration
Be a great teacher 
Forever!

Happy Teacher's Day!

- ehe..perasan jadi cikgu kejap :D-

Madam Rahimaton - teacher kesayangan .. sebab banyak sangat kenangan dengan teacher ni :)

TQ dear

Cikgu Ng - cikgu tusyen saya yang paling lama..4 tahun berguru dengan beliau.. :)

Thank you sayang kerana masih ingat teacher lagi..

-mestila ingat :) sekarang adik saya pula berguru dengan beliau :) -

Puan Hasnah - pensyarah BM saya yang sangat garang tapi sangat baik! ^__^

Assalam. Terima kasih banyak-banyak atas ingatan. Diharapkan usaha kita dirahmati Allah SWT jua. Amin! :)

Cik Hayati - Pensyarah BM saya yang sempoi, sporting dan sangat tenang..

Terima kasih atas ingatan

Cik Noriah - Pensyarah Matematik yang comel dan memahami pelajar-pelajarnya.

Thankyou Very Much. Selamat Hari Guru juga untuk bakal guru! Semoga berjaya!

Cikgu Zuriyal Aneem - cikgu fizik ketika tingakatan 5. saya sangat suka akan fizik tetapi selalu kecundang ketika kelas cikgu. hehehe..minta maaf cikgu..cikgu selalu bagi semangat kepada saya untuk terus usaha dapatkan yang terbaik semampu boleh untuk matapelajaran ini..terima kasih cikgu :')

Terima kasih syafawani . Lepas ni awak juga akan bergelar guru.

dan ucapan dari seorang guru yang sangat saya sayangi dari sekolah rendah sampai sekarang..

Cikgu Sheerah - cikgu BM saya . Saya sangat kagum dengan cikgu. Cikgu sangat suka akan kanak-kanak tetapi cikgu tidak punya anak. Sangat lembut cara cikgu mengajar. Sungguh, saya akan ingat kata-kata cikgu ini. :)

Waalaikumussalam. Terima kasih atas ingatan syafawani. Cikgu rasa gembira dan terharu. Akhlak syafa memang terbaik dan senyuman sentiasa di bibir..sentiasa dalam ingatan.

-saya pun terharu..rasa nak nangis pula.. :'( rupanya dah lama saya tinggalkan cikgu di sekolah rendah..dah 7 tahun dah..tapi rasa macam baru minggu lepas cikgu terang kepada saya tentang 'Bina ayat berdasarkan gambar'...rindu cikgu dan sifat keibuan cikgu itu..-

***

Dan..tidak saya lupa..

"Assalamualaikum, :) Dear syafa,selamat hari guru. Moga syafa jadi murabbi yang terbaik untuk ummah :) "

Terima kasih kerana mendoakan.. :)

Bila sudah melangkah ke alam pendidikan , lain rasanya bila menyambut Hari Guru sebagai pelajar dan sebagai bakal guru. Sungguh, saya teruja. Biar pun nanti orang kata, "Alah,nanti tiap-tiap tahun sambut hari guru sampai muak nak sambut." Tapi bagi saya tidak, tidak sama sekali. :) Saya tak pernah merasa jemu, tidak menyesal walau sedikit pun kerana memilih bidang ini.

Masih teringat, harapan ayah menggunung tinggi untuk melihat saya menjadi doktor. :) Sayangnya, saya tidak mampu untuk jadikan impian ayah menjadi realiti lantaran saya tahu tahap kemampuan saya sendiri. Insyaallah, impian ayah akan terlaksana dengan lagi dua orang itu. Hihi :) Ayah tidak menghalang saya menjadi guru bahkan ayah dan ibu lah tulang belakang saya. Tambahan pula bidang pendidikan yang saya ambil adalah bidang yang boleh membuatkan orang lain akan berkata, " Eh? Awat hang ambik pendidikan khas? Ajar orang cacat ka?" . :)

.
.
.
.
.

# Saya punya 1001 alasan kenapa saya ambil bidang ini. ^__^ hoho.


My teachers are my sunshine! ^_^
P/S : and there's sunny,for you too.. :)

Tuesday, May 8, 2012

Institut Pendidikan Guru

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Dulu, diura-urakan bahawa IPG tidak lagi mengambil pengambilan guru pelatih. :) Namun, sekadar khabar angin kerana tahun ini masih ada kemasukan ke IPG. Minggu ini merupakan minggu pelajar-pelajar yang datang bertemuduga di serata IPG seluruh Malaysia. Buat yang terpilih, tahniah. Lakukan yang terbaik untuk sesi temuduga anda. Perlu diingat, anda ditemuduga untuk menjadi guru, pakaian dan personaliti anda perlulah ala-ala seorang guru. Tak kan tak pernah usha guru sekolah anda.. =='

Tahun ini, IPG masih mengambil pelajar-pelajar. Banyak juga program baru seperti :


  •  GSTT (Guru Sandaran Tidak Terlatih)
  •  DPLI (Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah)
  •  MAEPA ( Malaysian Australia Education Project for Afghanistan)

Program yang sedia ada ialah :


  •  PISMP (Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan) untuk KPLSPM ( Kursus Perguruan Lepasan SPM
- Program ini ada kursus Persediaan selama 1 tahun setengah ( 3 semester) dan kursus Ijazah selama 4 tahun.

  • KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah)
  • KDC ( Kursus Dalam Cuti ) . Contoh untuk guru J-QAF ( Jawi, Quran, Arab , Fardu Ain) = Guru pendidikan Agama
  • LPBS (Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah)
  • PJJ ( Pengajian Jarak Jauh)
Ura-uranya lagi, pengambilan tahun ini lebih ramai berbanding tahun lepas :) Ah, Pilihan Raya Umum sudah dekat ya ;) Kita tunggu dan lihat.

Berbalik kepada pelajar yang ditemuduga untuk program KPLSPM. Kalau benar hendak menjadi guru, sila baca :

1. Pastikan bila mengisi borang atas talian(online) KPLSPM atas kerelaan diri sendiri. Kalau anda tidak mahu tetapi dipaksa,mendapat tempat di IPG dan anda tolak , anda telah merugikan 1 tempat kosong untuk seorang guru pelatih.

2. Bersedia untuk menjadi guru yang multi-tasking.

cth1 :  Walaupun anda memilih kos Pendidikan Khas, anda perlu mengambil Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Pendidikan Jasmani atau PendidikanSeni Visual. ;) 

cth2 : Jika kos pilihan anda ialah Pendidikan Jasmani. Anda perlu ingat, bukan calang-calang orang boleh mengambil kos ini. :) Anda akan belajar anatomi,biologi,kurikulum PJ dll. Perlu mahir berenang,gimnastik,gimrama,olahraga,balapan - baru layak :D Berani?

3. Mesra kanak-kanak.

Mahu jadi guru sekolah rendah,ini haruslah :) Program TESL banyak melibatkan diri dengan pelajar-pelajar sekolah sejak dari PraPISMP Sem 1. Mereka perlu buat program untuk pelajar sekolah rendah. Jadi,kemahiran mereka,perlu dekati kanak-kanak. Layan segala kerenah bidak-budak sekolah. Saya belum pernah ke sekolah,tahun depan insyaallah.Semester 1 ijazah, PBS, Pengalaman Berasaskan Sekolah. Pergi ke sekolah, memantau, menganalisis dan membuat laporan. Semester 3,5,7 ijazah- praktikum! ^_^ 

4. Ambil tahu.

Ambil tahu tentang semua isu. bukan isu pendidikan semata-mata. Anda perlu tahu tentang semua isu,tidak kiralah ekonomi,berita semasa,sukan,politik. Biar tahu,jangan tak tahu.

5. Ikat kontrak.

Sewaktu minggu Orientasi, anda akan mengisi borang Perjanjian. Borang mengikat kontrak dengan kerajaan bahawa anda akan belajar di IPG selama 5 tahun setengah dan menjadi guru di sekolah selama 4 tahun. Selepas itu baru tamat kontrak. Kalau hendak batalkan kontrak selepas anda menendatangani borang Perjanjian, sila bayar RM 160,000. ;)

6. Elaun.

Banyak yang tanya saya tentang elaun sara diri. :) Elaun cepat je fikir ye. Elaun guru pelatih bagi PPISMP akan dapat setiap bulan. Guru pelatih PISMP akan dapat sekaligus untuk satu semester. Kena pandai-pandai jaga duit.

Jujur,saya tak tahu sangat tentang elaun. Tetapi, ramai betul yang bertanya. Lebih informasi,cari sendiri. :p 

Itu sahaja kali ini. Akan disambung lagi,insyaAllah. Moga bermanfaat. :)

Kerana Aku Kisah.
:)


Sunday, May 6, 2012

He never fails.

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Sedang study,untuk exam. Mengantuk. Tiba-tiba..mesej masuk..

"I love u girl", him.
Seronok. Tersenyum-senyum sorang-sorang.
Kalau kalian seronok mendapat mesej sebegini dari buah hati, saya lebih seronok kerana mesej sebegini hanya ayah yang bagi. 

He never fails to cheer me.
He never fails to comfort me.
He just never fails to do so.
:)
Allah,bless his soul,my best man I ever have,ayah. :) bless my whole family. 

Ok,sambung study. ^_^




Thursday, May 3, 2012

Hari-hari dalam Mei

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

1 Mei

Ibu tersayang lahir pada 1 Mei. Kata ibu,'Seronok lahir 1 Mei sebab semua orang cuti ^_^' Hihi,ibu comel.

13 Mei

Hari Ibu. ^_^

16 Mei

Hari Guru. Tahun ini,aura Hari Guru berbeza. Rasa hendak sambut dengan diri sendiri ^.^ Bi iznih,doakan  ana dan rakan-rakan kuat untuk bergelar murabbi untuk mereka yang normal mahupun istimewa.

Istimewanya ibu, ketiga-tiga hari ini,ana akan ucap dekat ibu. Ibu, adalah ibu,guru,sahabat,kawan teman yang paling best! Subhanallah..terima kasih Allah ^_^ Guru pertama,semestinya ibu. Ibu,doakan kakak ^_^

Kerana beliau seorang ibu,
marahnya kerana sayang
leternya kerana sayang.

Kerana beliau seorang guru,
marahnya mahu mengajar
leternya mahu menegur.

Kerana beliau ibu dan guru,
beliau istimewa bagiku,
kerana redha Tuhanku padanya
kerana syurgaku padanya,

Allah,sayangi ibu,
berkati umurnya,
limpahkan rahmat dan redhaMu padanya
kerana aku terlalu sayang akannya,
guru dan ibuku.

Yang bernama guru.

* Waktu sekolah rendah dulu,waktu hari guru je,mesti hendak bagi hadiah dekat cikgu-cikgu. Cikgu yang wajib bagi hadiah ialah cikgu kelas :p bagi pen merah sebatang pun jadila. Nak tunjuk dekat cikgu,walau pen je,tapi kami sayang cikgu. :) Ada persembahan untuk cikgu, sukaneka..

* Waktu dekat SMKANT, suka tengok cikgu-cikgu main sukaneka..comel betul cikgu-cikgu ni bila main-main.

* Waktu dekat SMAPK, buat jamuan Hari Guru untuk cikgu-cikgu. Pelajar Form 5 sibuk kumpul dana,jual macam-macam. Best! Penat sangat handle majlis tapi puasnya terasa. Alhamdulillah..

Terfikir balik,penat lagi cikgu nak ngajar ana .. tambah-tambah cikgu maths dan add maths. Maaf ye cikgu.. ^_^ Cikgu Zuzi, Cikgu Arbain, Cikgu Norazah..dan cikgu yang paling banyak melayan soalan-soalan pelik ana dan sabar dengan ana..Cikgu Rahim. ^_^

Cikgu jadi bapa-angkat-tak-bertauliah untuk bagi motivasi kat ana..Hihi. Sangat banyak jasa cikgu dekat ana. Sampai sekarang, kalau nampak muka cikgu,mesti sebak :'( teringat zaman form 5 struggle dengan maths dan addmaths. Terima kasih cikgu. :)

Bulan februari lepas, ana pergi SMAPK, jumpa cikgu Rahim ^.^ Macam tak percaya,bila cakap dekat cikgu, " Cikgu,saya nak jadi cikgu" Ehehe. Cakap pula , " Minor saya maths sekolah rendah..." . "Eh,kamu ambil maths?" Haha.. cikgu tak percaya ye.. ;) Maths sekolah rendah mudah saja tapi pedagogi atau kaedah mengajar itu mencabar. Doakan saya ya,cikgu. :) May Allah bless him.

Thankyou teachers :)

P/S : Selamat Hari Guru buat insan-insan sekelilingku yang tak jemu mendidikku. Doakan,doakan aku di sini. Bertempur untuk menghadapi peperiksaan akhir semester.

P/S/S : Entri ini dikeluarkan awal,sebab 16 Mei nanti dah minggu exam. 14 Mei-23 Mei. Doakan :)


Wednesday, May 2, 2012

Madu

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Madu. Maha Suci Allah, setiap yang Dia ciptakan,punya kelebihan dan manfaat buat makhlukNya.

"Wahai tuhan Kami, tidaklah Engkau jadikan semua ini sia-sia"

***
Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia.
(Al-Nahl 16:68
Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.
(Al-Nahl 16:69


Your Lord revealed to the bees: 'Build dwellings in the mountains and the trees and also in the structures which man erect. Then eat from every kind of fruit and travel the paths of your Lord which have been made easy for you to follow.' From the inside them comes a drink of varying colours,containing healing for mankind. There is certainly a Sign for people who reflect.  (An-Nahl : 68-69)


Lebah hasilkan madu, itu arahan Allah. ^_^ Allah selalu bagi yang terbaik untuk hamba-hambaNya.
Refleksi diri : Adakah kita memberi ibadah yang terbaik untuk Allah? Solat,puasa,zakat? Mari muhasabah diri :)

Sungguh,madu punya banyak khasiat. Untuk penawar, makanan , suplemen ataupun untuk kecantikan.

Sayangnya, ana hanya boleh makan madu dalam kuantiti yang amat sedikit. Kalau ambil banyak, hidung,tekak,mata,telinga akan merengek-rengek kesakitan. Sabar,ada hikmahnya. Coklat toblerone pun ana tak mampu makan lantaran ada madu. Berkat bersabar, hadiah Allah untuk ana adalah manis..semanis madu. Bersyukur, ana sekarang sudah boleh makan madu! Madu mentah dari Cameron Highland! ^__^
Madu mentah (Raw Honey)

Akhir tahun lepas, ana dan keluarga ke Cameron Highland. Selalu pergi tetapi tak pernah cuba untuk makan madu. Tak mahu eye and ENT buat masalah. Tapi tahun lepas ana sangat teringin madu ini! Manis dan alhamdulillah tak ada kesan untuk ana. Syukur sangat masa itu sebab dah beberapa tahun tak merasa madu.


Campur dengan teh pun sedap ^_^

Boleh cuba Raw Honey dekat Cameron Highland lepas ni ^_^

May Allah bless :)