Saturday, April 21, 2012

Hanya kerana printer..

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Printer habis Ink

Allahu Allah..kenapa dengan printer ni..

Sedang 'enak' membuat kerja,apabila test print,tiba-tiba printer HP menunjukkan lampu merah yang merisaukan hati...
'Ink habis???Baru beli tak sampai sebulan! Allah.....' Lemah lutut , lembik tangan.. tak berdaya betul rasanya mahu menyambung assignment yang tinggal lagi sikit dan esok dateline-nya..berbagai perasaan bercampur baur..pelik,sedih,nak menangis... ah,pedulikan.. hati minta untuk dipujuk,dan bersyukur punya sahabat-sahabat yang berpengalaman dalam bidang yang saya memang tak mahir ini..printer..berbagai tips diberikan untuk fix printer.. hati masih tak terpujuk..Sangat bersyukur apabila ditawarkan pinjam printer,sungguh, terdetik di hati..Allah..baiknya mereka..saat aku susah,mereka membantu..kenapa mereka baik sangat..kenapa??

Kenapa mereka baik sangat.

Saya tidak terlepas dari menujukan persoalan ini kepada orang yang begitu baik kepada diri ini. Sentiasa disisi bila pertolongan dan sokongan diminta. Dan sungguh,dengan hadirnya mereka, diri ini terasa sangat bertuah..hadirnya mereka-mereka sebagai sahabat adalah hadiah dari Allah..mereka adalah hadiah. Namun..jangan sekadar mengharap sahabat yang baik,diri sendiri perlu menjadi sahabat yang baik terlebih dahulu. Bukanlah diri ini merasakan sebagai seorang sahabat yang begitu baik,namun,fitrah manusia sukakan kebaikan kan? Masih memperbaik menjadi yang terbaik :)
Kadang,tatkala kita dihimpit susah,merekalah orang pertama yang hadir memberi tangan ..meringankan beban,menguntum senyuman,menghulurkan ketenangan..sungguh,sahabat benar-benar membahagiakan jika benar berkawan kerana Allah..kenapa mereka baik?

Seorang sahabat yang saya kasihi memberi jawapan , "Bila kita buat baik dekat orang, Allah balas kebaikan kita dalam banyak cara. Saat kita memerlukan pertolongan,masa itulah Allah membalas kebaikan kita.."

Allahu allah..apalah sangat kebaikan yang dibuat..

Tanggungjawab tetap utama
Walau sedang mengejar assignment yang perlu dihantar esok..namun,tanggungjawab tetap tanggungjawab..Sudah menjadi rutin bagi saya dan Syaheela conduct bacaan alMulk untuk setiap hari Rabu di bilik rehat bagi semua pelajar muslim perempuan. Dalam hati dan otak,berselirat wayar-wayar assignment,laptop dan printer..namun amanah tetap amanah walau kerja banyak mana sekalipun. Kepala berserabut, saya tidak dapat hadam lagi assignment yang hendak dihantar itu. Tinggalkan sementara.Mohon Allah beri ketenangan dengan membaca AlMulk.

Sungguh tatkala membaca ayat pertama,terasa kilang air mata mahu proses banyak manik-manik mutiara perak itu! Tahan, sabar,sabar. Sungguh,manusia tatkala dihimpit rasa susah dan tertekan, Allah yang dicari. Namun,ketika bahagia pun,cari Allah juga,kerana Dialah yang memberi rasa-rasa itu kepada hamba-hambaNya. Alhamdulillah,berkat alMulk,terasa bagai ada energi tambahan yang Allah suntik. Memang,kepala masih berselirat dengan wayar kalah pesakit jantung dekat IJN,tapi apakan daya, itulah tanggungjawab yang perlu dibayar kepada lecturer-assignment.

Pertolongan Allah itu tidak disangka-sangka

Kembali ke bilik dan menyambung kerja tergendalai. Ketika membuka tutup printer itu,tiba-tiba..
Allahu robbi..Allah..printer kembali berfungsi!Tiada lagi lampu warna merah yang menyakitkan hati. Allah,Allah..tak tipu,saya menangis teresak-esak melihat Allah menolong hambaNya. Tak mampu menakung air mata lagi. Ketika dihimpit rasa susah,memang,rasa hendak menangis itu ada. Tetapi, ketika Allah memberi bantuan, tidak dihiraukan rasa lain,melainkan rasa bersyukur yang amat sangat dan terharu. Malam itu menyaksikan saya tersenyum .Subuh pagi itu menjadi saksi sujud syukur saya yang membasahkan sejadah.

Bersangka baiklah dengan Allah

Selalu dengar orang sebut begini,namun bila diri sendiri merasa pertolongan Allah ada jika kita sabar dan terus berdoa meminta,sungguh Allah Maha Pemurah! Allah akan bagi kepada kita. Bersangka baiklah Allah akan bagi bantuan. Allah tak akan membebankan hambaNya kalau hanbaNya itu tidak mampu. Mintalah Allah permudahkan atas setiap urusan. Allah tak pernah membebankan, tetapi Allah lah yang menghilangkan beban. Dia Yang Maha Pemberi Rezeki,Ar-Razak! Yakinlah dengan Allah. Di setiap kesusahan,pasti Allah hadirkan kesenangan.

^_^ Moga bermanfaat dan sentiasalah bersangka baik dengan Allah. Buat pemberi semangat,terima kasih buat anda! :') Jazakallahu khairan kathira. :)

No comments: