Sunday, August 13, 2017

Camping

'Awak pegi tutup lampu surau tu'

'Ok cikgu'

*Lampu ditutup, pintu dirapatkan*

'Haa cepat pakai kasut..'

Sambil kaki sibuk menyarung kasut, mata tertancap pada bahagian dalam surau.

Eh.

'Awak ni kenapa tak tutup lampu. Kan dah suruh tutup lampu.'

5 saat berlalu tanpa sebarang bunyi..

'CIKGU! SAYA DAH TUTUP LA'

'Habistu kenapa menyala lagi?'

Mata bertentang mata..

'Awak jangan buat lawak la..'

'AHHH CIKGUUU HANTU HANTU, SAYA TAKUTTT'

Saya masih belum habis pakai kasut, maka dengan pantas tangan saya memeluk erat tangannya.

'CIKGU LEPASKAN SAYAAAAA'

Eh, hang pikiaq hang sorang ja takut, aku pon takuttt.

'Habistu jangan la tinggal cikgu kat sini'.Berdebar-debar.

Murid itu sudah separa histeria menjerit kuat ketakutan. Meronta-ronta minta dilepaskan. Heh, memang tak laa nak lepas.

Kemudian ada murid datang menghampiri, 'Kenapa ni?'

'Eh, awak lampu tu terpasang sendiri la. Cuba intai, ada orang ke'. Nak tengok sendiri, dah ketaq lutut dah..tak mampu nak jenguk ke dalam.

'Ada orang la cikgu..'

Fuh. Penakut level apa ni. T.T

Harap-harap saya tak kena camping lagi tahun ini. Cukup-cukuplah membakar diri di tengah padang.


P/S : Study baik-baik. Nanti boleh balik sini ^_^

Wednesday, May 31, 2017

Seindah Namamu

Waktu camping haritu ada seorang murid perempuan sekolah menengah tegur saya,

“Cikgu ni cantiklah”

“Eh mana ada”


Sebenarnya, bukan saya yang cantik, tetapi dia yang baik. Seseorang itu kalau baik, maka semua perkara yang dia nampak, dia akan nampak yang baik, yang buruk nampak juga, tetapi dia highlight yang baik-baik sahaja. Tetapi seseorang itu kalau jahat, semua benda dia akan nampak yang buruk sahaja, semuanya negatif belaka. 

Semoga kita sentiasa dalam kalangan yang menjaga hati.

Sama-sama berusaha jadi baik ya. InsyaAllah.


Image result for hadith hati

Untuk yang sentiasa mendoakan kebaikan berterusan, terima kasih.
Semoga Allah membalas kebaikan-kebaikan indah untuk kamu. Selalu. :)

Tuesday, May 30, 2017

Colour


"Ni warnakan ni cepat"

"Ha....?"

"Cepatla.."

"Apa.."

"Warnakan la.."

"Bukan warna la cikgu.."

Dahi berkerut, "Habistu?"

Sambil tangan mencapai pensel warna biru, mata dibesarkan sebulat-bulatnya dan tersengih-sengih, "Colour la cikgu.."

Krik krik..

Warna dengan colour tu lain ke yang. T.T

Sekurang-kurangnya, dalam menghadapi segala kerenah budak-budak di sekolah, kadang-kadang yang annoying ini boleh juga menceriakan hari-hari yang suram haha.

Saya ada banyak cerita untuk awak, tapi saya simpan semuanya, nanti dah jumpa baru boleh cerita.

You have always coloured my days, and for that, thank you :)

P/S : Hai awak. Saya tahu awak suka stalk saya :)