Monday, March 27, 2017

"Belajar rajin-rajin"

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Ada seorang remaja berumur 16 tahun tinggal di asrama salah sebuah sekolah buta di selatan tanah air, tempat saya berpraktikum selama dua bulan. Selalu sahaja saya berbual dengannya semasa mengajar waktu prep sekolah rendah dan sekolah menengah yang bercampur di dewan makan sekolah.

Hafiz(bukan nama sebenar) sering nampak saya di sekolah itu, sama ada semasa mengikuti program asrama atau semasa waktu makan. Pada hari terakhir di sekolah itu, saya dan rakan-rakan mengagihkan cenderahati buat semua pelajar. Ada riak sedih di wajah Hafiz.

Hafiz : Cikgu dah nak balik ke?
Saya  : Haah, dah habis praktikum di sini..
Hafiz : Hm, bila lah lagi boleh jumpa dengan cikgu kan..cikgu belajar rajin-rajin ya..

Ewah? Dia pulak yang nasihatkan kita. Hahaha.

Saya  : Hey, cikgu la yang kena suruh awak belajar rajin-rajin! Awak tu nak SPM!
Hafiz : *Sengih-sengih kambing* Hehe, baik cikgu.

Haih comel je. Ya lah, cikgu sudah tamat ijazah, kamu pun sudah tamat SPM. Alhamdulillah, berkat doa dia kepada saya, dan berkat doa saya kepada dia. Sama-sama berjaya, dalam bidang masing-masing.

Semoga diberi kesejahteraan untuk hidupmu. Semoga mendapat keputusan yang cemerlang. Semoga berjaya dunia akhirat, walau di mana pun kamu berada.

Dan pastilah, kita tak akan berjumpa lagi. Semoga Allah merahmati setiap seorang insan yang pernah hadir dalam hidupku, walau hanya seketika, termasuk lah kamu.

P/S : Saya suka huruf H, kebanyakan watak akan diletak nama samaran bermula dengan huruf H. Haha. Banyak sebenarnya kisah anak murid tambah-tambah yang tinggal di asrama dengan saya. Satu persatu akan saya tulis, supaya saya tidak lupa, cantiknya pertemuan yang Allah susunkan, antara saya dengan mereka.

-dan awak. belajar rajin-rajin. :)

Sunday, March 26, 2017

Kisah seram pendek

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Kisah seram pendek

#SERPEN

Aisyah masih berlembik-lembik di katilnya walau sudah 3-4 kali saya kejut untuk solat. Kemudian, terdengar derapan tapak kaki ibu ke dapur.

Saya : Ibu! Aisyot tak mau semayang(sembahyang)!

Mendecit suara Aisyah, "Mana adaaaaaaaaaa! Sat laaaa"

Ibu   : HAA?? TAKMAU SEMAYANG? MAI SINI NAK SEMELIH(sembelih)!

Saya : HAA! Semelih ja dia ni.

Sembahyanglah, sebelum kamu disembelih. Eh, sebelum kamu disembahyangi.

Wednesday, March 15, 2017

Jiwa yang Tenang

In the Name of Allah,The Most Merciful and Most Compassionate

Imam Hasan Al-Banna menggariskan 10 sifat-sifat yang perlu ada pada setiap individu muslim :


Semoga Allah beri kekuatan kepada kita, untuk menjadi individu yang terbaik.

Semoga kita semua tergolong dalam kalangan orang-orang yang soleh/solehah, yang kembali dan menyerahkan diri kepadaNya sentiasa.

Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.

Wahai jiwa yang tenang, semoga berbahagia sentiasa, di dunia dan akhirat. InsyaAllah.